Shakespeare får agera inpiratör till dagens rubrik. För att hantera min deadline (9 dagar kvar), så prövar jag den här metoden för första gången och har glädje av en av mina dörrar därhemma. Galenskapen består av tidsbristen.
///
Today's headline is inspired by Shakespeare. To handle my dead line (9 days left), I'm trying this metohd for the first time and putting one of my doors at home to good use. The madness part is made up of the lack of time.
Hanna arbetar som dramatiker, dramaturg och översättare med bas i Mellersta Finland. /// Hanna works as a playwright, dramaturge and translator and is based in Central Finland.
söndag 6 september 2015
måndag 27 juli 2015
Slutet är nära /// The end is near
Det finns
olika sätt att avsluta en berättelse på. Man kan sluta där man började,
tillbaka på ruta ett, eller så kan något ha ändrat under berättelsens gång så
att slutet blir en startpunkt för en ny berättelse. Ett tredje sätt är att få
panik och sluta med ”och så kom det en björn som åt upp allesammans” eller den
något modernare varianten på samma tema ”och så kom det en atombomb som sprängdes
och alla dog”. Sen finns det berättelser som aldrig tar slut, de bara
fortsätter och fortsätter, in i evigheten.
Personligen
tycker jag att det är svårare att avsluta berättelser än att börja dem. Man kan
börja var man vill, oftast är det ju bekvämt att bara hopp in mitt i, pang, och
så är man igång. Eller så kan man välja att börja långsamt, bygga stämningar,
presentera berättelsens värld och karaktärer innan man börjar med själva
händelserna. I början har man tid, och en oändlig mängd alternativ och
möjligheter. När man skriver slutet måste man bestämma sig. Bestämma sig för
var man ska sluta, som är svårt, för det finns alltid mera man kunde säga,
karaktärerna fortsätter ju med sitt även om man slutar skriva ner vad de gör. I
princip blir det därför slutet, var och hur man avslutar berättelsen, som säger
vad man som författare anser att berättelsen handlar om. Vilket är
problematiskt, eftersom man – eller iallafall jag – inte alltid vet det före
efteråt. Ibland år efteråt.
För
läsaren, men ännu mera för publiken som ser en teaterföreställning, är slutet
det som färgar upplevelsen och tolkningen av berättelsen. För mig har ett bra
slut många olika delar, men det jag just funderar mycket på är en slutbild. De
sista sekvenserna i berättelsen, efter klimax. Vad är det publiken ser? Är det
en scenbild laddad med mening, öppen för tolkningar, som svarar på några av ens
frågor men samtidigt lyckas ställa nya?
I berättelsen
jag skriver på som bäst hade jag ursprungligen en idé om vad slutsekvensen,
eller –bilden, kunde vara. Av olika orsaker lämnade jag den idé och började
söka efter en ny. Med så gott som ett helt första utkast går det inte att
skjuta det framför sig längre, jag måste skriva ett slut, även om det inte
nödvändigtvis behöver blir det som är slutet, i slutändan. Jag har en idé om
vad klimax kommer att vara, sekvensen där det s.a.s. exploderar, men eftersom
jag inte vill sluta berättelsen mitt i klimax måste jag ha en avrundning, en
chans för publiken att andas före lamporna släcks och ridån går ner. Stunden
när dammet håller på och lägger sig. Men vad den ska vara vet jag inte. Och
dead line är på fredag.
///
There are different ways of ending a story. You can
end where you began, back on square one, or something has changed during the
course of the story so that the end turns in to a starting point of a different
story. A third way is to panic and end it with “and then a bear came along and
eat everyone” or the more modern version of the same idea “and then there was
an atom bomb that exploded and everybody died”. Of course there are stories
that never end, they just go on and on into eternity.
Personally I think it’s more difficult to end a story
than to start one. You can start wherever you want, a lot of the time it’s
handy to just jump in, mid-point, bang, and you’re off. Or you can choose to
start slowly, build and atmosphere, present the world of the story and its characters
before you get into what’s going on. In the beginning you have time and an
unlimited amount of alternatives and options. When you’re writing the end you
have to decide. Decide where you’re going to end, which is difficult, since the
characters keep on going even if you stop writing about them. So the ending,
when and how you end the story, is what gives insight into what you as the
writer is really about. And that’s problematic, since you – or at least I –
might not know that until afterwards. Sometimes years afterwards.
For the reader, and even more so for the audience
watching a theatre performance, the ending is what colours the experience and
the interpretation of the story. For me a good ending has many different
elements, but what I’m thinking about a lot at the moment is a final image. The
last few sequences of the story, after the climax. What is it that the audience
sees? Is it a scenic image loaded with meaning, open to interpretation, that
answers some of the questions but at the same time manages to ask new ones?
In the story I’m working on at the moment I originally
had an idea about what the final sequences or images might be. For the
different reasons I moved on from that and started looking for a new end. With
almost an entire first draft finished I can’t postpone it anymore, even if it
doesn’t turn out to be the ending I’ll use in the end. I have an idea about
what the climax is going to be, the sequence where it all explodes so to speak,
but since I don’t want to end the story in the middle of the climax I need
something to round it all off. A chance for the audience to breath before the
lights go to black and the curtain comes down, that moment when the dust
settles. But I don’t know what it’s going to be. And my dead line is Friday.
söndag 19 juli 2015
Dagens att-göra /// Today's to-do
tisdag 14 juli 2015
DEAD LINES...
Det har varit tyst här på bloggen ett tag och det beror i första hand på att min kalender är full av dead lines just nu och de kommande månaderna. När det inte ännu är panik (bara nästan) intalar man (läs: jag) sig själv att det nog löser sig, att man bara behöver sova på saken och så kommer nog idéerna, tankarna, insikterna och texten när det behövs. Det känns lite som att spela rysk roulett. Bara för att det hittills har löst sig oftare än det inte har löst sig så finns det förstås inga garantier för att det gör det den här gången. Allt kan åt skogen. Ordentligt.
När jag
studerar min kalender så inser jag att jag måste tänka på hösten som ett
maratonlopp. Visserligen har jag aldrig sprungit ett maraton, men jag
förställer mig att det är ganska tungt. Så, det är ingen idé att bränna allt
sitt krut nu, utan istället försöka hålla en jämn och stadig takt för att klara
sig hela vägen över mållinjen.
Egentligen
har det här problemet, om man vill se det så – eller utmaningen, om man vill se
det så förstås uppstått i ett mycket tidigare skede. Ett skede när man har
tänkt: ”Visst hinner jag med det där, det är väl inga problem, det är långt
tills dess, det löser sig.” Oftast för att man har fått en bra idé som man inte
kan, eller ens vill släppa. Eller för att man får ett erbjudande man inte kan
tacka nej till. Bostadslånet ska ju betalas av varje månad. Så ibland betyder
det att man har fyra olika jobb eller projekt i olika faser på en gång. Andra
gånger har man bara ett. Just nu ser jag fram emot andra gånger. Fast om allting
går som det ska så tar det ett tag före jag är där.
En annan
gång ska jag berätta om gårdagen och hur det var att jobba på rulle, men om jag
glömmer: det var skitbra!
///
It’s’ been quite on the blog lately and that’s mainly
because my diary is full of dead-lines at the moment, and the next couple of
months. When you’re at the stage when this hasn’t led to a state of panic (yet)
you (that is to say I) tend to tell yourself that it’s all going to work out,
you just need to sleep on it and the ideas, insights and the text will appear
when they need to. It almost feels like a game of Russian roulette. Just because
things in the past have work out more often than not, there are no guarantees,
of course not, that that’s what’s going to happen this time. It can all crash and burn. Big time.
When I look at my diary I realise I have to think
about this autumn as I would a marathon race. Not that I’ve ever actually run
one, but I imagine it’s quite demanding. So, there’s no point in burning all
one’s energy now, but instead try to keep an even, steady pace to be able to
make it all the way across the finish line.
Really, this problem, if you want to look at it that
way – or challenge, if you want to look at it that way, developed at a much
earlier point. A point where one thinks: “Yeah, sure, I’ll have time for that,
that shouldn’t be a problem, lots of time ‘til then, it’ll work out.” In most
cases because you’ve had a great idea that you just can’t, or don’t even want
to, let go off. Or because you’ve been made an offer you couldn’t refuse. The mortgage
has to be paid every month. Some times that means having four different jobs or
projects at different stages at the same time. Other times it means having one.
At the moment I’m looking forward to other times. Although, if everything goes according to
plans, it’s going to be a while until I get there.
Some other time I’ll write about yesterday and what it
was like working on a roll (sorry - pun intended), but if I forget: It was brilliant!
söndag 12 april 2015
Att läsa en pjäs /// To read a play
Jag kom
hem från min Londonresa med ett antal pjäser i kappsäcken. Några var sådana som
jag länge velat läsa, andra var mer eller mindre impulsköp och en del var
pjäser jag såg medan jag var där. En pjäs, en teatertext, finns i gråzon mellan
litteratur och teater, text och iscensättandet av text. Tidigare i vår skrev Mark
Lawson en artikel på The Guardians kultursidor om skillnaden mellan att läsaoch se en pjäs. Det är intressant artikel som jag gärna rekommenderar för dem
som är intresserade av sådana frågor.
Det finns
några pjäser jag läst på senaste tid som har varit otroligt fina
läsupplevelser. De har också alla blivit iscensatta även om jag inte har sett
någon av dem själv. Trots det har jag svårt att föreställa mig en iscensättning
som skulle kunna mäta sig med mitt första möte med texten, som just text – men uttryckligen
teatertext. Det är pjäser skrivna med en stark känsla för det sceniska och alla
de möjligheter som teater som form erbjuder. För mig som dramatiker är det
otroligt inspirerande och glädjande att läsa pjäser som är uttryckligen en
stark text utan att vara enbart litteratur. Pjäser där konstruktionen och
utgångspunkten är teater och det sceniska.
///
I came back from my trip to London with a suitcase
full of plays. Some were plays I’ve wanted to read for a long time, some were
impulse buys while others were plays I’d seen in production while there. A
play, a theatre text, exists in a gray area between literature and theatre,
between text and the staging of text. Earlier this spring Mark Lawson wrote an
article in The Guardian’s arts section about the difference between reading andwatching a play. It’s an interesting article that I recommend to anyone who’s
interested in things like that.
There are several plays I’ve read lately that have
been great reading experiences. All of them have been staged even though I
haven’t seen any of them in production. Despite that I find it difficult to
imagine a production that would match my first encounter with the text, as text
– but specifically a theatre text. They are plays written with a strong sense
of the scenic and all the opportunities that theatre as a medium offers. As a
playwright, I find it incredibly inspiring and gratifying to read plays that
are expressly a strong text without being only literature. Plays where the
construction and the starting point is theatre and the scenic.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)