Det har
skrivits och pratas en hel del på sociala media, bloggar och i radio om publik
som går, och inte går, på teater. En av de många saker det har fått mig att
fundera på är hur jag själv, som publik, förhåller mig till utbudet och hur jag
väljer vad jag ser för föreställningar.
Jag är i
grunden en teaterälskare. Jag var en teaterbesökare långt innan jag blev en
teaterarbetare, och också om jag nu skulle sluta arbeta med teater skulle jag
ändå fortsätta gå och se föreställningar. Så det är min utgångspunkt.
Efter att
ha funderat på saken har jag kommit fram till att föreställningar jag hör om
för min del faller i någon av fyra kategorier:
- Pjäser jag är beredd att betala fullt pris för och resa till annan ort för att se
- Pjäser jag är beredd att betala fullt pris för
- Pjäser jag gärna ser om jag inte behöver betala fullt pris
- Pjäser jag inte är intresserad av att se ens om det skulle vara gratis
Det här
är en mer eller mindre medveten process som sker på basen av marknadsföringen
av föreställningen, recensioner, andra kommentarer och diskussioner om
föreställningen, annat material av och om upphovspersoner och medverkande.
Praktiska omständigheter som var föreställningen spelas, både rent geografiskt
och på vilken teater/i vilket utrymme, biljettpriser och hur min kalender ser
ut påverkar förstås också om jag går och ser något eller låter bli.
- För att pjäsen/genren/berättelsen i sig intresserar mig
- För att någon av upphovspersonerna/de medverkande intresserar mig
- För att det är en klassiker som jag gärna ser iscensatt istället för att enbart läsa (om)
- För att någon bekant arbetat med/medverkar i produktionen
- För att jag upplever att det är något som jag som teaterarbetare borde se och känna till
Så att
välja föreställning är en ekvation där det ingår många olika faktorer. Ibland drabbas jag också av "theatre-fatigue" och då ska det mycket till för att få mig att se (eller uppskatta) något överhuvudtaget.
Jag har
inget emot att se föreställningar som, i mitt personliga tycke, inte är
lyckade. Det finns lärdomar att dra av det. Men. Det betyder ändå inte att jag
går och ser vad som helst. Frågan ”Är det här något jag vill sätta min tid på?”
dyker ibland upp också i mitt huvud när jag funderar över om jag ska, eller
inte ska, se någon viss föreställning. I vissa fall gör jag också bedömningen
att en viss föreställning inte är för mig. Säkert går jag miste om olika
intressanta upplevelser på det viset, men i.o.m. att min ambition inte är att
se allt som spelas, överallt, kan jag leva med det.
När jag
tänker tillbaka på de föreställningar jag har sett under 2018 så finns det både
sådana jag verkligen har velat se och sådan jag gått på av någonslags
pliktkänsla. Det finns också många som har varit intressanta eftersom det gett
mig orsak att fundera på hur jag själv skulle berätta den aktuella berättelsen,
och göra det bättre. Kanske är den en yrkesskada, kanske är det bara hybris.
Ändå är det bara enstaka föreställningar som jag så här efteråt ångrar att jag
gick på eftersom jag kunde ha använt min tid till något annat. Det finns en
handfull föreställningar som jag som publik minns med glädje för att de berörde
mig (av ganska olika orsaker) och som inspirerade mig som teaterarbetare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar