Under
2017 kom jag till den kanske klichébelastade insikten att om jag vill att mitt
liv skulle ändra så måste jag också göra plats för den förändringen att kunna
ske. Så 2018 var det första året som jag var heltidsfrilansare. Det har gått
över förväntan bra även om jag tackade jag till för många erbjudanden eftersom
jag varit rädd för att aldrig bli tillfrågad, av någon, någonsin igen om jag
tackat nej. Det är väl den vanliga frilansångesten med andra ord. Under året
har jag gjort både det ena och det andra och ett par av de sakerna är:
Stratford-upon-Avon
För
första gången besökte jag Shakespeares födelsestad med tillhörande
turistattraktioner (till 90% Shakespeare-relaterade). Jag hade också möjlighet
att se varsin föreställning på två av Royal Shakespeare Companys scener.
Höjdpunkten på teatern var ändå deras utställning som kombinerade
deras egen historia med teaterhistoria. En på alla sätt rolig, intelligent och
upplyftande utställning!
Dramatikerretreat
Tack vare
olika bidrag kunde jag delta i något som kallades en ”handledd retreat”, en del
av Arvon stiftelsens utbud av skrivarkurser och retreats. Att i fem dagar ägna
sig åt skrivande, läsande och samtal, och allt det långt bort från allt vad vardagsliv
heter var en både krävande och skön upplevelse.
Masterclass
Jag köpt
ett 1-års ”all access” pass till de nätbaserade Masterclass kurserna och kunde
med jämna mellanrum mata min kreativitet genom att lyssna på personer från
Shonda Rhimes och Margaret Atwood till Helen Mirren och Ron Howard berätta om
sina processer, hur de ser på sitt arbete och på de former de arbetar med,
vilka problem de haft på vägen. Utöver att det har gett mig många olika saker
att tänka på så har jag plockat med mig diverse saker att använda i mitt eget
arbete. Rhimes ”medical medical”, Mirrens tanke om att skilja på emotionell och
fakta research och Atwoods sätt att skapa tidslinjer för sina karaktärer i den
värld de finns i.
Nya former
2018 har
definitivt varit ett då jag fått arbeta med för mig nya former. Under sommaren
och hösten skrev jag min första hörspelsserie, under hösten skrev jag för
första gången TV-manus för barn, plus att mitt livs första operalibretto (en
dramatisering av Elsa Beskows Tomtebobarnen) hade urpremiär under
lillajulshelgen.
Avslag
Som
frilansare har jag både haft möjlighet och varit tvungen att aktivt försöka
intressera andra i mina idéer, skicka ut manus och ansökningar för att kunna
delta i projekt. Därför har 2018 också varit ett år av avslag och ”nej” (och
det kommer att fortsätta under 2019). Den positiva bieffekten av de avslagen är
att jag märker vilka idéer och projekt som är genuint viktiga för mig, vilka
jag har bestämt mig för att hitta andra sätt att förverkliga och vilka idéer
och projekt jag kan ha och mista.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar