Under
drygt ett år har jag arbetat som frilansdramatiker. Att det har varit möjligt
och burit sig ekonomiskt är ett litet mirakel. Kanske för att jag i princip har
tackat ja till alla uppdrag och arbeten jag blivit erbjuden. Medveten om att
det finns bara sju dagar i veckan och 24 timmar i dygnet. Det har inneburit att
jag har arbetat med flera olika projekt parallellt och samtidigt. Det har
inneburit att jag har arbetat med olika manus i ryck och stötar, hoppat från ett
projekt till nästa. Det har inneburit att jag 95% av tiden har känt att jag
skulle kunna göra ett bättre jobb, om jag hade mera tid.
Det i sin
tur öppnar en rad frågor som har malt i mig den senaste tiden. Vad innebär det,
”att göra ett bättre jobb”, för mig? Finns det något sätt att mäta det? Något
konkret, objektivt sätt? Hur kan jag mäta mig själv mot mig själv i ett arbete
där jag (hoppeligen!) blir bättre på det jag gör för varje gång jag får göra
det?
Mitt
standardexempel är hundmisshandel, så jag använder det här också. Om någon
beställde en pjäs om hundmisshandel av mig skulle jag kunna skriva en sån. Så
mycket förtroende för mitt kunnande och mitt hantverk vågar jag ha i det här
skedet. Jag skulle klara av det. Det finns många andra personer som också
skulle kunna skriva en pjäs om hundmisshandel, alla på sina egna sätt och ur sina
egna infallsvinklar. Oberoende av ramar och begränsningar. De pjäserna skulle
alla vara olika, bättre och sämre än varandra på olika vis.
Men jag håller
mig till min egen navel. Om beställningen är ”Skriv en pjäs om hundmisshandel på
en månad” eller om beställningen är ”Skriv en pjäs om hundmisshandel, lämna in
en första version om ett par månader eller så” är det två olika processer det
bäddar för. Det är inte bara tidsramen som påverkar. Ska föreställningen spelas
av ett fastslaget antal skådespelare, eller är det fritt fram att skriva för
hur många skådespelare som helst? Är det en föreställning som ska turnera och
gå att spela med minimal scenografi i ett hurdant utrymme som helst?
Det finns
ingen automatik i att något blir bättre bara för att man har obegränsat med tid
på sig att göra det. Men. Lärdomen jag har dragit om mig själv och mitt
arbetssätt under det gånga året är jag, i mina egna ögon, presterar ett bättre
resultat när det finns tid att processa och låta idéer mogna än när jag
försöker skriva tre olika manus på en gång. Alla försenade.
Ibland är
det tunga att veta att man inte har kunnat (av olika omständigheter) utveckla
en idés fulla potential. Att något som hade förutsättningar att bli verkligt
bra inte blev mer än helt okej. Den här insikten kan ju till och med komma
efter att föreställningen är producerad och slutspelad. Då är det verkligen
försent att göra något åt saken. Det här är Svenskfinland, trots allt, så
chansen att någon kommer att be en skriva en ny, bättre, version av ens pjäs om
hundmisshandel för att sätta upp den, är försvinnande liten. Publiken har fått
sitt mått rågat av både hundmisshandel och av ens egna specifika synsätt på
ämnet för en lång tid framöver.
Det är
förstås alltid lättare att intala sig själv att manuset skulle ha blivit bättre
om man bara haft mera tid. Bara en månad till så skulle man ha lyckats fixa det
där som inte riktigt fungerar. Betydligt lättare än att se och acceptera sina
egna begränsningar, att det här är det bästa man kan göra. Man ser vad
problemet är men är inte tillräckligt skicklig för att fixa det. Lite som när
jag pratar finska! Jag vet att det är fel, men jag vet inte hur jag ska säga
det så att det är rätt.
Så hur
gör man? Hemma vid datorn när klockan tickar mot deadline och allting känns
hopplöst dåligt? Personligen är det i det skedet jag behöver intala mig själv
att det beror på omständigheterna. Att jag skulle kunna göra något mycket
bättre om det inte fanns begränsningar i tid, resurser, plats, etc. Det är ett
sätt att hålla tron min kompetens levande. Sen. Efteråt. Med eftertankens
kranka blekhet. Då kan jag erkänna för mig själv att jag tog mig vatten över
huvudet, att jag inte kunde tillräckligt för att klara det jag hade förutsatt
mig. Att jag var drabbad av hybris. Kanske det enda botemedlet mot hybris är
att misslyckas. För det är så man lär sig. Det är så jag lär mig. Dessutom så
behöver inte det jag ser som ett misslyckande vara ett misslyckande i någon
annans ögon. Jag jämför slutresultatet med det jag trodde att jag skulle klara
av, men det är det ingen annan som kan göra, så ingen annan kan se avgrunden
mellan de två.
Med det
sagt, så kanske hybris är min bästa vän, i långa loppet? Det enda sättet att
lära sig är ju att försöka. Att ta sig an något man inte är säker på att man
kommer att klara av. Kanske att göra något bättre kräver att man först gör något
sämre? Kanske min pjäs om hundmisshandel skulle varit bättre om jag fått skriva
den för sju skådespelare istället för fyra, eller om jag fått skriva den för en
blackbox-scen istället för en thrust-scen. Å andra sidan kanske det inte är
frågan om bättre eller sämre. Kanske de bara skulle blivit olika pjäser. Och
erfarenheten från det projektet skulle ha gjort mitt följande manus bättre,
oberoende av vad det handlade om eller hur många skådespelare som medverkade.
Kanske det bästa bara är att fortsätta skriva och tro att man lär sig något av
det man gör.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar